In gesprek met Mascha Lapien, Professional organizer

Voorafgaand aan ons gesprek heb ik me alvast verdiept in het werk van de professional organizer. Wat ik erover gelezen heb, maakt me nieuwsgierig. Ik vraag me af: wat doet een professional organizer en wat is het werkelijke effect ervan op je leven? Tijd om er met Mascha Lapien dieper op in te gaan.

Opgeruimd en lichter leven

Een professional organizer, wat is dat?

“Ik heb mezelf ook weleens afgevraagd hoe ik dat het beste kan omschrijven. In ons vak worden wij vaak ‘opruimcoach’ genoemd, de term professional organizer is nog onvoldoende bekend. Maar een ‘kastjesinrichter’ ben ik niet. Ik begrijp dat veel mensen dit denken omdat het een eerste aanknopingspunt is in gesprekken of tijdens kennismakings-workshops. Mensen zijn altijd op zoek naar praktische tips om op te ruimen namelijk. 

Mijn ervaring is echter dat dat ‘opruimen’ veel verder strekt en vele malen meer teweegbrengt dan alleen het ordenen van spullen in een kastje, op een aanrecht, in een computer, noem het maar. Daarom heb ík het veel liever over ‘ontrommelen’, waarbij rommel van alles kan zijn: spullen, afspraken, informatie, gedachten en ook voeding. Met mijn expertise als professional organizer breng ik orde en structuur aan zowel in fysieke ruimte als in tijd en activiteit. Opruimen is een middel om dat te bereiken.

Ga je met mij in zee, dan verandert je leven: je gaat loslaten wat je niet meer nodig hebt en kritisch kijken naar wat je toelaat. Ik maak me sterk voor een makkelijker, overzichtelijker en aangenamer leven voor jou. Een leven waarin er ruimte is om te doen wat je wilt doen, te zijn wie je wilt zijn. Heb je dit eenmaal onder de knie dan bepaal je meteen aan de voorkant wat er binnenkomt in je leven. Dat wordt je nieuwe levensstijl.” 

Wanneer word jij ingeschakeld?

“Als professional organizer kom ik om hele verschillende redenen bij de mensen. De kern is altijd dat ze chaos ervaren. Die is overigens niet altijd zichtbaar, het gaat namelijk niet alleen om mensen die veel spullen om zich heen verzamelen. In elk geval is er een pijnplek: tijd- of ruimtegebrek (en die gaan meestal samen) of oude patronen die een overzichtelijk leven belemmeren. Ook aandoeningen zoals AD(H)D, autisme of hoarding (problematische verzameldwang) kunnen aanleiding zijn om mijn hulp in te schakelen. 

Want laten we eerlijk zijn, rommel – in je huis, op het werk of in je hoofd – daar word je dagelijks mee geconfronteerd. Dat heeft invloed op hoe je je voelt. Hoe je in je relaties staat. Hoe je op collega’s of vrienden reageert. Ik merk dat dat stuk nog erg onderschat wordt.” 

Van buiten naar binnen, van binnen naar buiten

Hoe ga jij te werk in dit proces?

“In elk geval met humor. Mensen hebben vaak al een enorme drempel genomen om mij te bellen en er speelt altijd schaamte of schuldgevoel. Bovendien is het afscheid nemen van dingen of handelingen niet makkelijk. Ik ga het niet nog zwaarder maken. Dus we lachen wat af tijdens de sessies, dat houdt het luchtig.

Verder heb ik geen standaard stappenplan. Ieder mens is anders, zo ook elke situatie. Mijn aanpak is persoonlijk en op maat. Dat is een voorwaarde voor blijvend resultaat, voor een organisatiesysteem dat blijvend werkt. In grote lijnen komt mijn aanpak neer op inzicht en overzicht, in die volgorde. Eerst kijken we naar de achterliggende oorzaken van de situatie: wat is er gebeurd, wat is er al geprobeerd? Daarna richten we ons op overzicht: wat heb je, wat heb je nodig en wat wil je bereiken? In veel gevallen zie ik bij binnenkomst al waar de schoen wringt.” 

Een zesde zintuig?

“Ik denk dat het door mijn ervaring met een hele diverse klantenkring aangescherpt is. Ik bedoel het volgende. Iemand die het overzicht kwijt is, thuis of op de werkplek, zoekt bijvoorbeeld hulp bij het ordenen van de zichtbare rommel, aan de buitenkant. Zodra we daarmee aan de slag gaan, merk ik dat er bij de klant ook een intern proces op gang komt. Je laat dingen door je handen gaan en ik stel vragen, zonder oordeel: wat doe je hiermee, wil je dit nog, kan het een ander doel dienen, mag het weg, verdient het een speciale plek? Die vragen zetten je aan het denken. Elke keer weer blijkt, wanneer je dingen in je omgeving verandert, verander je zelf mee.

Maar andersom kan ook. Soms ben je pas in staat om aan de buitenkant op te ruimen en los te laten wanneer je eerst een innerlijk proces doorlopen hebt. En natuurlijk komt het voor dat de persoonlijke problematiek te groot of complex is voor mij als professional organizer. Dan verwijs ik uiteraard door naar andere specialisten waar die persoon meer bij geholpen is. Dat betekent echter niet dat ik meteen uit beeld hoef te verdwijnen. De verschillende processen kunnen naast elkaar blijven lopen en elkaar zelfs versterken.” 

Hoe nemen mensen afscheid van hun spulletjes?

“Dat is heel verschillend. Ze maken er soms foto’s van. Of verkopen of schenken dingen aan anderen. Soms zijn de emoties zo heftig dat mensen spullen echt stuk maken voordat ze weggaan. Ritueel verbranden is ook een optie”, lacht ze. 

Krijg je weleens iets aangeboden?

“Zeker! Maar ik neem niets aan. Grappig genoeg zijn het meestal opruimboeken. Het geeft aan dat mensen al langer op zoek zijn naar hulp en uiteindelijk toch de stap zetten naar de professional organizer.” 

De professional organizer: juist nu!

Waarom vind je jouw vak – juist nu – belangrijk?

“We kennen allemaal de uitdrukking: leven is keuzes maken. Dat is tegenwoordig een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. De hele dag door krijgen we dingen aangereikt waarover we beslissingen moeten nemen. Veel meer dan voorheen. Denk alleen al aan de schappen in de supermarkt. Voor welke van de tig soorten yoghurt ga je? Dit raakt meteen aan een ander belangrijk aspect van ‘ontrommelen’: welke keuzes maak je op het gebied van voeding? Hoe word of blijf je gezond? 

En dan de informatie die in enorme hoeveelheden op ons afkomt: e-mails, sociale media, nieuwsbrieven, spam. Waar je voorheen eens iets opzocht in de bibliotheek, heb je nu Google altijd bij de hand. Makkelijk en vaak ook zinvol maar het zet wel de deur open voor een bulk aan ongevraagde informatie. 

Begrenzen is dan ook een woord dat nauw verbonden is met mijn werk als professional organizer. Dat geldt zowel voor mijn klanten als voor mezelf. Grenzen bepalen ten aanzien van wie en wat je toelaat, maakt dat je ruimte houdt voor jezelf om te doen wat je wilt doen en te zijn wie je wilt zijn, zonder verstikt te raken door al die spullen en keuzemogelijkheden. Dat is in een tijd van toenemende burn-outs, op steeds jongere leeftijd, een hele opgave. Daar wil ik graag bij helpen.” 

Ik merk dat je op het puntje van je stoel zit als je het hierover hebt.

”Dat klopt, ik ben erg enthousiast over mijn vak. En zoals ik al eerder zei, opruimen is niet het doel op zich. Het is een middel om orde en structuur aan te brengen in je leven. Of het gaat om gedachten, activiteitenschema’s, post, e-mail, sociale media of informatie in het algemeen. Het werkt voor elk onderdeel van je dagelijks leven. Je denkt na over hoe jij je leven inricht en of je nog langer op deze manier verder wilt.

Structuur aanbrengen in je leven is namelijk geen kunstje maar een levenskunst. En ik zie dat het werkt en blijvend effect heeft. Eigenlijk grijpt alles in elkaar: het gaat uiteindelijk om jouw welzijn en gezondheid. Mentaal en fysiek. 

Ik merk wel dat ik meestal pas ingeschakeld wordt op het moment dat de chaos al verstikkend is. Het zou mooi zijn om al in een eerder stadium bij de mensen over de vloer te komen, als een soort onderhoudsbeurt voor je gevoel van welzijn. Vergelijk het met jouw wekelijkse yogales of sportschoolafspraak, een stukje persoonlijke ontwikkeling.”

Speelt corona nog een rol?

“Door de lockdowns als gevolg van de coronapandemie zijn zeker veel mensen zich bewust geworden van hun leefomgeving. Als je altijd thuis bent, gaan de dingen waar je je aan stoort steeds meer opvallen. Niet voor niets stonden er lange tijd hele rijen bij de afvalbrengstations en de kringloopwinkels. Of dat uiteindelijk leidt tot een groter bewustzijn over de levensstijl is mij nog niet duidelijk. Ik hoop het wel.” 

Hoe komen klanten op jouw pad en wie zijn het?

“Vóór de coronapandemie gaf ik regelmatig lezingen of workshops, al dan niet samen met een andere specialist waarmee ik raakvlakken heb. Ik hoop dat dat binnenkort ook weer kan. Het is een laagdrempelige manier om kennis te maken met mij en mijn vak. Klanten worden ook door een therapeut of de gemeente (WMO) naar mij doorverwezen als ondersteuning bij een specifiek proces. Maar in verreweg de meeste gevallen vinden ze mij via mijn website, sociale media of (zakelijke) netwerken.”

Waarom Mascha Lapien?

Waarom past dit vak zo goed bij jou?

“Allereerst omdat ik zelf goed overzicht kan houden, gestructureerd denk en een passie heb voor ordenen. In mijn vroegere werk als leidinggevende bij een commerciële organisatie, bracht ik structuur aan in administratieve processen en was ik tegelijkertijd bezig om mensen efficiënt en effectief te laten werken. Daarnaast heb ik ook een fascinatie voor de menselijke relatie met spullen. En tenslotte, het is bijna een cliché in deze tijd, heb ik zelf ooit ook een burn-out gehad. Overzicht kwijt, geen energie, te lang over mijn grenzen heen gegaan… Bekend terrein dus. Destijds was het voor mij de aanleiding om zelf te gaan ‘ontrommelen’. Op meerdere vlakken. 

Die verworven kennis en inzichten wil ik inzetten voor anderen. Ik weet wat het met je doet als je vastgeroest bent in bepaalde patronen. Door mijn eigen (levens)ervaring heb ik oog voor de stuk voor stuk menselijke verhalen van mijn klanten. Het is te makkelijk om te zeggen dat het aan opvoeding, opleiding of intelligentie ligt als je er zelf niet uitkomt. Voor mij zit de uitdaging in de weerstand die mijn klanten hebben tegen opruimen. Hoe help ik ze hier overheen? Hoe zetten ze de stap naar een lichter en overzichtelijker leven?

Ik ben zelf geen verzamelaar van veel spullen maar ik houd wel van de verhalen eromheen, het tijdsbeeld dat eraan vastzit, hoe iets gemaakt is en wat het voor iemand betekent. Een enkele uitzondering daargelaten – schoenen bijvoorbeeld – heb ik persoonlijk weinig spullen. Voor mij is minder écht meer. Minder tijd besteden aan mijn huis(houden) betekent meer tijd om te doen wat ik werkelijk belangrijk vind.” 

Wat wil je de mensen nog meegeven?

”Blijf jezelf bevragen: waarom heb ik minder energie als ik thuiskom of waarom voelt het zo zwaar om naar het werk te gaan? Wat doet die uitpuilende mailbox met mij? Waarom bewaar ik die spullen nog?

Je bent je er misschien nog niet van bewust maar een overvol leven zorgt voor stress met chaos als gevolg. En dat wordt een vicieuze cirkel.

Ik laat graag mijn licht schijnen op wat je onbewust doet in je leven. Jij bepaalt vervolgens of je zo verder wilt of kunt. Meestal zijn die onbewuste zaken voor jou vanzelfsprekendheden: je doet wat je altijd deed. Niet zo gek dat alles blijft zoals het was. Behalve dan jouw gevoel van chaos, dat wordt steeds groter… Als dat onevenredig veel tijd en energie kost, onderzoek ik graag samen met jou hoe het praktisch makkelijker en aangenamer kan. Bel mij! 

En vooral: neem rommel niet voor lief.”

———————————–

Dit was een verhelderend gesprek. Het is mij duidelijk geworden wat de professional organizer – en Mascha Lapien in het bijzonder – kan betekenen: overzicht, structuur en meer ruimte om je leven in te richten zoals je graag zou willen. Letterlijk en figuurlijk. Geen overbodige luxe in een tijd als deze. Ik wil hier een lans breken voor meer bekendheid van dit vak en de gunstige effecten ervan. En laten we vooral ook de naam gebruiken die daarbij hoort: professional organizer. Het staat tenslotte al in Van Dale!  Ingrid Peeters van Tekstbureau Energie van Taal