Jarenlang stapelden de spullen zich in huis meer en meer op. Ik ben altijd al een persoon geweest dat graag leuke dingen bewaard. Van mooie plaatjes, tijdschriften, lieve briefjes, tot grote spullen waar ik om de een of andere reden geen afscheid van kan nemen. Mede door het starten met een nieuwe baan naast onze eigen bedrijven en door het groeien van mijn (inmiddels volwassen) gezin, begon deze leefwijze mij in de weg te zitten. Minder tijd en zin om op te ruimen. En met meer mensen in huis; meer dagelijkse gebruiksartikelen die rondslingeren.
Wat zou ik graag thuiskomen en willen denken; hè, gezellig om thuis te zijn.
Nu was ik wel blij om thuis te komen, maar de rust kwam niet. Overal zag ik stapeltjes met werk liggen. Zowel huishoudelijk, als zakelijk, als persoonlijk. Onafgemaakte klussen in huis, omdat we gewoonweg niet bij de materialen kunnen om het af te maken. Doodvermoeiend.
Het was het juiste moment om hulp in te schakelen op het gebied van opruimen. En vooral – dacht ik – weggooien. Via Facebook en Instagram had ik Mascha Lapien met leuke quotes voorbij zien komen. Echte nadenkertjes ook. Het leek mij wel iets. Ik wist van een vriendin dat zij ooit iemand mee had laten kijken naar haar huishouden. En wat had die alles goed georganiseerd daarna. Daar verlangde ik ook naar. Spannend was het wel. Nu ‘moest’ ik iemand binnen laten terwijl alle stapels spullen er nog lagen. Niets snel in de kasten stoppen, zoals bij een verjaardag of visite. Wat zou ze wel denken? De berg spullen leek ineens wel 10x zo groot.
Wat een opluchting toen Mascha en ik tijdens het intakegesprek aan de koffie zaten. We hadden elkaar al even telefonisch gesproken en ook tijdens de koffie merkte ik dat ik steeds meer ontspande. Ik kreeg echt het gevoel dat ik samen met Mascha datgene aan ging pakken wat ik voor ogen had. Er kwam niet zomaar iemand mijn huis binnen die zou gaan beslissen dat dit en dat weg zou moeten. Het gaf mij direct een goed gevoel. Het was tijd voor een nieuwe aanpak!